Anti-Materie, #035

28-06-2020

U kent mij als radiomens, luisteraar en maker. Al in mijn jonge jeugd luisterde ik naar boeiende programma's als 'kleutertje luistert', 'de waterstanden' en 'tussen twaalf en twee'.

Maar radio is radio niet meer, zoals ik in 2005 al constateerde.

<begin citaat>

Vrijdag was de leukste, de mooiste radiodag, dankzij de VPRO en met een beetje hulp van de KRO. Cor Galis voerde mij als ware hij een reisleider door de wereld, andere werelden, bestaande en bedachte werelden. Cor was er de hele middag en avond, hij dichtte de verschillende programma's aan elkaar, hij was een beetje mijn opa, van wie ik die koffiezetter cadeau had gekregen, toen ik op kamers ging wonen.

Vrijdag op de radio, dat was mijn hoogtepunt.

Willem de Ridder, met zijn fantastische verhalen over heksen, uit de hel, in de dood en met een stem vol koude rillingen. Daarna een uitstapje naar KRO's van alledaags naar zeldzaam om te leren over minimal music van fenomenen als Philip Glass Steve Reich en om te verbazen over de kwalificatie pretentieloos bij het adagio uit Ravel's pianoconcert in G-majeur. En dan de journalisten, in Arti et Amictiae, Henk Hofland, Hugo Brandt Corstius, Hylke Tromp, Rudy Kousbroek, Theo Sontrop en vele anderen, die spraken over de dingen die gebeurd waren en vooruitkeken naar de toekomst, omdat zij dachten te weten hoe het beter zou kunnen. Om elf uur 's avonds was er tijd voor mensen die konden schrijven en vertellen, zoals Maarten Biesheuvel en Maarten 't Hart, was er een optreden van Ischa Meijer, PeeWee and the Specials als opmaat voor -hoor de stem van Cor Galis in de aankondiging- Germaine Groenier, die kort na middernacht seks en alle problemen die daarbij komen kijken, middels telefoongesprekken met luisteraars bespreekbaar probeerde te maken.

Dat was radio!

Nu verontschuldigt de presentator (Clairie Polak) van het Radio 1 Journaal zich voor het feit dat de aflevering vandaag slechts tot een uur duurt, vanwege het feit dat Langs de lijn een uur eerder begint met de wedstrijd tussen AJAX en PSV; niet alle geplande onderwerpen kunnen dus aan de orde komen, maar nu eerst ... muziek! Welke idioot heeft bedacht dat er muziek moet zijn op Radio 1? Zonder die suffe plaatjes zouden er twee keer zoveel items uitgezonden kunnen worden. 's Ochtends vroeg als ik nieuws verwacht, hoor ik spuuglelijke rock en disco en een reportage van het filiaal, dat vandaag te gast is op een varkensmesterij, die de pest nog steeds niet te boven is. Radio is rotzooi geworden, platte journalistiek en met Govert van Brakel als personificatie van de lof der domheid.

<einde citaat>

Inmiddels is het alleen maar erger geworden. Radio 1 staat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bol van linkse propaganda. De NPO (publieke omroep, betaald met heel veel belastinggeld, opgebracht door mensen met een echte baan [dus geen subsidiegenieters, noch ambtenaren, noch politici]) schijnt nog maar één missie te hebben: 'de luisteraar moet worden geïndoctrineerd, moet worden doordrongen van een radicaal marxistische ideologie, moet zich onderwerpen aan de dictatuur van UN, EU en de Policor-/Kartel-Elite.

Vroeger (dat klinkt alsof ik bejaard ben, misschien is dat ook wel zo) in het verzuilde Nederland is een pluriform omroepbestel met omroepverenigingen bedacht om geluiden uit alle hoeken van de samenleving te laten horen en om een divers aanbod aan programma's (inspelend op de uiteenlopende behoeftes van bevolkingsgroepen) te garanderen. En we hadden de NOS voor feitelijk nieuws, neutrale berichtgeving en sport.

Van die pluriformiteit is niets meer over. Zendercoördinatoren bepalen wat wel en niet uitgezonden wordt, schrijven vorm en inhoud voor, censureren wat de burger niet mogen zien en horen. Omroepverenigingen zijn onherkenbaar geworden, tot linkse propaganda eenheidsworst verworden. De publieke omroep dient nog maar een doel: INDOCTRINATIE.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin